Miejsce pracownika

Dodany przez dnia February 7, 2012

Znalezienie pracy stało się w dzisiejszych czasach niemałym wyzwaniem, dlatego też zatrudnieni, nierzadko sami obniżają sobie poprzeczkę wymagań i oczekiwań wobec pracodawców, ciesząc się już z samego faktu otrzymania pracy i nie licząc zbytnio na nic więcej. Pokora i przyjmowanie wszystkiego takim jakim jest może jednak wiązać się z pewnym zagrożeniem: „jak coś Ci się nie podoba, to droga wolna, jest wielu na Twoje miejsce”, to jest właśnie wspomniane ryzyko, jakie niesie za sobą zgadzanie się na wszystko, co wymyśli pracodawca. Oczywiście nie jest moja intencją namawianie do buntu i przekory ale do zwrócenia uwagi na granice, których nikt, nawet z uwagi na sytuację w gospodarce, nie powinien przekraczać, czy wykorzystywać.

Wszyscy znamy przypadki firm, których głównym filarem jest tak naprawdę oszustwo i czerpanie korzyści z ludzkiej naiwności, zarówno tych, którzy korzystają z usług przedsiębiorstwa jak również osób tam zatrudnionych. Dlaczego takie procedery mogą mieć i mają miejsce? Zielone światło dają im sami ludzie, którzy wspierają tego typu zakłady, a niestety nie zawsze są to osoby nieświadome tego w czym uczestniczą. Czasami już pierwszy dzień pracy pozwala na potwierdzenie odpowiedzialności bądź właśnie jej braku u pracodawcy. Jeśli nagle okazuje się, że naszym podstawowym obowiązkiem i zajęciem ma być chodzenie od domu do domu z propozycją produktów sprzedawanych praktycznie za kilkukrotnie większą cenę, to nie trzeba tutaj głębszych przemyśleń ani filozofii, aby uświadomić sobie, że uczestniczymy w czymś nie do końca fair. Nie rozpisujmy się jednak nad negatywnymi przykładami, tak aby nie stały się dla kogoś niepotrzebną inspiracją, a w zamian skupmy się na określeniu, czym jest i co stanowi o odpowiedzialności firmy.

To, że przedsiębiorstwo nie oszukuje konsumentów, nie jest żadnym sukcesem ani powodem do pochwał, gdyż tego typu założenie powinno być „oczywistą oczywistością”. Jednak już fakt, jakim podejściem kieruje się wobec swoich usługobiorców oraz samych pracowników, może znacznie wpłynąć na jej obraz oraz postrzeganie.

Szukajmy zatem szacunku, szacunku i jeszcze raz szacunku. Czasami górnolotne słowa, na pozór jedynie przedstawiany altruizm, charytatywne akcje to jedynie ułuda ukrywająca wewnętrzny wyzysk, a przecież ryba psuje się od głowy, a w przedsiębiorstwie głową są ludzie i ich godność. To, że jest kryzys na rynku, że wielu młodych tylko marzy o umowie o pracę, nie może i nie powinno być traktowane przez pracodawców jako karta przetargowa. Przecież nie będziemy za to nikogo przepraszać, a tym samym swoją osobą odpracowywać niepowodzenia czy niemożność znalezienia pracy przez innych. Odpowiedzialny pracodawca zdaje sobie sprawę, że nie powinien wymagać od nas wdzięczności w postaci notorycznych nocnych posiedzeń nad projektami, czy rezygnacji z weekendów. Odpowiedzialna firma, to taka, która dba o rozwój swoich podwładnych, interesuje się ich doskonaleniem, umożliwiając bądź przynajmniej nie przeszkadzając w szkoleniach. Przedsiębiorstwo które chciałoby zasłużyć na miano odpowiedzialnego wie również, że warto słuchać swoich współpracowników, ponieważ czynnik ludzki jest najlepszym składnikiem dobrze prosperującej firmy, a do tego jedynym, który oprócz cyferek i analiz interpretuje także nastroje czy zaangażowanie pracowników.

Czy pracodawca rzeczywiście może zyskać na powyżej opisywanym podejściu? Czy przez to nie okaże się słaby, naiwny i za malutki wobec ostrej konkurencji i walki o przetrwanie, być może niezbędna jest tak zwana twarda ręka? Badania firm, pokazują, że nie. Uczciwość i szacunek mogą wydawać się za słabą bronią przy pierwszym zetknięciu, jednak na dłuższą metę, jedynie tego typu filozofia gwarantuje stabilność i utrzymanie się na rynku. Dobrze traktowani pracownicy to lojalni i zmotywowani ludzie którzy nawet w czasie kryzysu nie czmychną z pokładu, traktując swój zakład pracy jako coś bardzo osobistego, o którego dobro należy zawsze dbać i walczyć. Tym samem, nawet w razie problemów będą walczyć o zakład, z którym się identyfikują i którego nie chcieliby zmieniać z właśnie powodu ludzi i traktowania, jakie tam otrzymują.

O autorze

Komentarze



Napisz komentarz